Část 15. První vlak do Broumova.

10. července 2012 v 16:55 |  Od minulosti k současnosti
Dne 25.července 1875 bylo oteřeno nádraží v Olivětíně, kdy tudy zároveň projel první oficiální vlak do Broumova. Zároveň v tomto roce 1875 byla továrna spojena železniční vlečkou o délce 795 metrů s nádražím v Olivětíně.Později přibyla i soukromá telefoní linka.


Nádraží Heřmánkovice, Olivětín z roku 1904 - výřez z pohlednice.

Navzdory krachům na buruách ve Vídni v roce 1869 a Budapešti v roce 1873 a nastalé všeobecné krizi textilního průmyslu se Schrollův podnik dál úspěšně rozvíjel. Výroba v tomto období dvojnásobně vzrostla a v Olivětíně se začala stavět druhá tkalcovna pro 300 stavů a průmyslový areál se rozšířil o další provozy, včetně parního mandlu, bělidla a uhelné plynárny. Hlavní provoz - tkalcovna zpracovávající na 264 stavech ročně 150 tun bavlněné příze - zaměstnával podle úředního výkazu z roku 1876 továrního písaře, tkalcovského mistra dohlížejícího na 200 tkalců, dále 150 dělníků a po jednom zámečníkovi, účetním a korespondentovi. Tehdy také získala olivětínská tkalcovna s hlavní kanceláři v Broumově vlastní telegrafické spojení, které v roce 1881 nahradila první telefonická linka v okrese. V roce 1876 začala v Olivětíně výstavba třetí mechanické tkalcovny se 420 stavy, což znamenalo definitivní konec práce venkovských tkalců. Veškerá výroba se soustředila pod střechy Olivětínské továrny. Rok po dokončení nové tkalcovny zahájila provoz v roce 1880 provoz i nová barvírna. Po roce 1881 vedení firmy přesídlilo z Broumova do Vídně. V roce 1890 bylo započato se stavbou čtvrté tkalcovny v Olivětíně a v roce 1892 byl spuštěn její provoz, čímž se Olivětínský závod s celkem 1.665 stavy a téměř dvěma tisíci zaměstnanci stal největším podnikem svého druhu v Rakousku. Dalších přibližně 500 lidí zaměstnával provoz v Meziměstí a hlavní kancelář se skladem ve Vídni.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 helena helena | Web | 10. července 2012 v 17:29

Zajímavé,kdyby se podnik nepřestěhoval do Vídně,kdoví,jestli by bylo tenkrát postaveno nádraží.Ale že se rozjeli.

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama