Hasiči Veba Olivětín, výpis let 1891.

11. listopadu 2012 v 19:20 |  Hasiči Veba Olivětín

Dne 8. srpna 1891 zemřela po dlouhé nemoci manželka našeho velitele pana Frederika Thiemanna. Pohřebního průvodu se účastnil hasičský oddíl o síle 48 mužů a věnoval zemřelé věnec. Z Meziměstského oddílu se zůčastnilo 20 mužů, právě tak vyslali broumovští hasiči a spolek veteránů silné zastoupení.
Hasiči z Freiburgu opětovali 23. srpna 1891 naši minuloroční návštěvu a přijeli vlakem o půl desáté dopoledne na nádraží Olivětín - Heřmánkovice, kde jsme je přivítali a doprovodili do továrny. Po prohlídce našeho hasičského domu, nářadí a zařízení, bylo v zahradní restauraci podáno občerstvení a pak odešli na Střelnici. Tam koncertovala naše kapela střídavě s kapelou hasičů z freiburgu. Hodiny ve veselé společnosti rychle ubíhaly a zazněly signály trubačů k odchodu na nádraží. Mladí i staří doprovázeli kamarády hasiče a nával na nádraží byl ještě větší než loni ve Freiburgu. Až do odjezdu vlaku hrály obě kapely a s přáním na brzkou shledanou vlak s hosty odsupěl z broumovského nádraží. Na podnět broumovského starosty pana Dr. Josefa Dimtera, broumovské spolky by se mohly podílet u příležitosti návštěvy jeho Výsosti našeho císaře Františka Josefa I. v Liberci na přijetí našeho monarchy.

Dne 1. října 1891 byla ze strany firmy Benedikt Schroll syn odeslána deputace továrních hasičů včetně celé hudby do Liberce. Ze strany Libereckých hasičů jsme byli srdečně přijati a obdrželi jsme umístění na slavnostním pochodu vedle hasičů z Hostinného. Účastnili jsme se také ukázkového cvičení Libereckých hasičů. Jejich předvedení parní stříkačky sledovala také jeho Výsost při jeho cestě na nádraží.
Sotva jsme se vrátili z této slavnosti, obdrželi jsme dne 4.10. otřesnou zprávu ze zámku Liebeschulz ( Liběšice u Litoměřic), že tam ve věku 71 let na věky zavřel oči náš velevážený pan šéf a majitel firmy pan Josef Edler von Schroll senior. (Toto panství v Liběšicích koupil v roce 1871 textilní velkoprůmyslník Josef Schroll od Lobkoviců a následně upravil tuto rezidenci na pohodlný zámek). Ušlechtilému lidskému příteli na tomto místě není nutno psát obsáhlý nekrolog, protože my všichni jsme byli svědky jeho požehnaných činů a bude před námi stát jako vyjímečný obraz muže, který byl vždy činný a nikdy nehasnoucím pracovním úsilím pro povznesení průmyslu, obchodu a řemesel v rámci okresu, který s opravdovou láskou k bližním také zde prokazoval svou snahu pomoci tam, kde bylo nutno mírnit a utišit v neštěstí v nouzi a bídě. Jeho celý život byl úsilím v tichosti dělat dobro. Dne 6. října byl vypraven ze zámku Liebeschulz pohřební průvod, ke kterému byla odeslána delegace našeho hasičského oddílu pod vedením zástupce velitele pana Celestýna Scholze. Ta položila na rakev zemřelého věnec s nápisem " Našemu nezapomenutelnému šéfovi a zakladateli hasičského oddílu firmy Benedikta Schrolla syn v Broumově - Olivětíně."

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 pizlik1 pizlik1 | E-mail | Web | 12. listopadu 2012 v 8:29

Zdravím dědo. :-) Opět jeden ze zajímavých článků o hasičích. :-)

2 děda tik tak děda tik tak | Web | 12. listopadu 2012 v 15:04

[1]: Diky,ale bylo to tentokrát trochu smutnější. :-(

3 Liliana von der Heide Liliana von der Heide | Web | 12. listopadu 2012 v 16:51

Je zajímavé takto nahlédnout do historie.

4 Helena Helena | Web | 12. listopadu 2012 v 18:14

Máte pravdu,bylo to dnes takové pohřební.
Tenhle snímek císaře Františka Josefa I. mi připomíná Ottu von Bismark,určitě se i znali a tenhle knírek tenkrát běžel.

Možná Vás bude zajímat,že mu bylo přezdíváno Salzprinz, protože jeho matka před početím podstoupila léčbu v Bad Ischlu. 8-)

5 děda tik tak děda tik tak | Web | 12. listopadu 2012 v 18:55

[4]: Náznak podoby tu je, i letopočty jejich života se shodují, takže se znát mohli.Jinak ta poslední informace je zajímavá.Dík.

6 Hanka Hanka | E-mail | Web | 12. listopadu 2012 v 20:57

I smutek patří k životu, když odejde vážený a dobrý člověk, je ten smutek o něco větší. :-(
Moc zajímavý výlet do historie. :-)
Zdravím a přeji pohodové dny v novém týdnu. :-) Hanka
P.S. Ta pohyblivá fotka se mi na blogu neotevře, i když je ve formátu gif. Včera jsem ji zkopírovala a dneska jsem ji musela smazat, dělala mi v galerii problémy. Moc mě to mrzí! :-(

7 děda tik tak děda tik tak | Web | 12. listopadu 2012 v 21:31

[6]: Z toho si nic nedělej, byla to jenom taková menší ukázka co se dá na fotce vytvořit.To si můžeš případně udělaz i sama.

8 Hanka Hanka | E-mail | Web | 13. listopadu 2012 v 10:45

[7]: Škoda, byla by se mi hodila k těm odrazům. :-?

9 Ježurka Ježurka | Web | 13. listopadu 2012 v 12:51

Hezké čtení, i když smutné, ale tady je vidět, že dřív byl ten život ale úplně jiný. Určitě plnější, ne? 8-)

10 děda tik tak děda tik tak | Web | 13. listopadu 2012 v 16:56

[8]: Hani pošlu ti to ještě jednou a s popisem pro uložení. :-)