Hasiči Veba Olivětín. Pokračovatelem předchozího továrního hasičského sboru je požární tovární sbor Veba Olivětín.

19. března 2013 v 18:33 |  Hasiči Veba Olivětín

Nová etapa požárního továrního sboru začala po nástupu českých a odsunu německých zaměstnanců po roce 1945 a vznikl český tovární hasičský sbor v rámci Okresní hasičské jednoty.
V roce 1945 tak jako v mnoha jiných závodech je založen český tovární sbor Olivětínské Veby. Významné bylo vládní nařízení z 18. 12. 1946, podle kterého byly povinně zřizovány ve větších podnicích závodní hasičské sbory. Nejmenší počet mužů sboru byl stanoven na 18 členů. Velitele určoval podle vyhlášky závod a schvaloval okresní národní výbor. První celostátní konference SČsH konaná ve dnech 15. a 16. března 1952 v Praze završila reorganizaci hasičstva a vytvořila předpoklady pro přejmenování organisace ze SČsH na Československý svaz požární ochrany ( ČSPO ), ke kterému došlo od 1. 1. 1953. Od tohoto data ze Sboru dobrovolných hasičů vznikly závodní organizace ČSPO. Z hasičů se tak ze dne na den stali "požárníci". K zákonu bylo vydáno vládní nařízení č. 135 ze dne 26. září 1950, kde se hovoří o závodním hasičstvu dobrovolném a z povolání s tím, že okresní národní výbory určují, ve kterých závodech má být hasičstvo dobrovolné nebo z povolání a o jakém počtu příslušníků. Vrchol techniky třicátých let představovaly automobilové stříkačky. Nebyla to však laciná záležitost. Jejich cena se pohybovala od 96 000 Kčs do 120 000 Kčs.
Začátky tohoto požárního sboru nebyly jednoduché, zejména v období nově se tvořícího státu. Prvotním úkolem bylo zajistit početní stav sboru a jeho výcvik. Bylo využito stávajících prostor předchozího hasičského sboru v přízemí budovy dnešní zubní ordinace. Z této doby nejsou dochovány záznamy o činnosti sboru. První zápisy se objevují od roku 1950 a to pouze v souhrnu o dílčí činnosti. Jako první je z výroční valné hromady, která se uskutečnila 25. února 1950 za účasti 20. členů. Tuto schůzi vedl místostarosta František Krtička, který hodnotil uplynulý rok 1949. Velkým nedostatkem pro sbor bylo, že postrádali starostu a velitele, který v uplynulém roce odešel ze závodu.

Tato výroční valná hromada zvolila nové vedení sboru a to ve složení.
Předseda: Frýba Josef
Místopředseda: Sedláček Karel
Jednatel: Svoboda Václav
Velitel: Řezníček Antonín
Zástupce: Šrytr Vladimír
2.zástupce: Bernard Jaroslav
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Pižlík Pižlík | E-mail | Web | 19. března 2013 v 18:45

Automobilové sříkačky už ve třicátých letech, tomu říkám moderní technika. Vždyť se na stejném principu používají do dneška. Tedy alespoň si to myslím. :-)

2 dedatiktak dedatiktak | Web | 19. března 2013 v 19:59

Automobilových hasičských stříkaček je velké množství  a  to podle roku výroby, podle výrobce atd.  I dnes jsou cisternové hasičské stříkačky a to opravdu již moderní, vybavené potřebnou technikou. :-)

3 Hanka Hanka | E-mail | Web | 19. března 2013 v 20:32

120 tis. Kčs, to byly ve 30. letech hodně velké peníze, Mirku. ??? Pro spoustu lidí (i firem) je to hodně peněz i dneska. :-)

4 děda tik tak děda tik tak | Web | 19. března 2013 v 21:32

[3]: To je pravda, ale je potřeba brát v úvahu, že to jsou specializovaná vozidla s určitým vybavením. Kolik stojí  dnešní  nevím,  zatím jsem to nesháněl.

5 Hanka Hanka | E-mail | Web | 19. března 2013 v 22:44

[4]: No, možná to bude pár milionů, Mirku. ;-)

6 děda tik tak děda tik tak | Web | 20. března 2013 v 18:35

[5]: Jen pro zajímavost, dopravní dodávkový automobil Ford Transit sloužící jako technické vozidlo přijde na 1 115 808 kč.

7 Hanka Hanka | E-mail | Web | 20. března 2013 v 20:14

[6]: S tím na mě ani nechoď, Mirku, já uvažuju pouze ve stovkách Kč! ;-)  :-D

8 Ježurka Ježurka | Web | 21. března 2013 v 17:28

Tady se to hemží sumami, v té době opravdu velkými. A já si zase říkám, proč těm hasičům se mělo, vlastně muselo říkat požárníci? Hasiči přece hasí požáry, je to logické, ne? Ale to je fuk, hlavně, že už se to teď "nenosí".

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama