Část 38. Důsledky nepřátelské propagandy.

25. dubna 2013 v 15:44 |  Od minulosti k současnosti

V roce 1942 byl fanatismus obyvatelstva vybičován do krajnosti. Nacistická propaganda zvyšovala nenávist německého obyvatelstva zejména vůči sovětským válečným zajatcům a zavlečeným civilním dělníkům z Polska a Ukrajiny, kteří byli stále ve větším počtu nasazováni na Broumovsko. Jako reakce na tyto poměry se uskutečnily i některé odvety, jako to bylo například v roce 1943 na nádraží v Meziměstí, kde došlo k vykolejení nákladního vlaku. Z důvodů přehození vyhýbky zde došlo ke značné škodě jak na vlakové soupravě, tak i na kolejovém svršku.





Foto: ze sbírky p. Saukla Pavla, nádraží Meziměstí 1943.

Všichni zaměstnanci se museli shromáždit před budovou na nástupišti, kde došlo k výslechům a hledání viníků. K jakému výsledku se došlo a zda byl někdo potrestán není známo.

Meziměstí ještě jednou, tentokrát o 25. let později z roku 1968.



Fotografie použity z : http://foto.tommek.cz/ fotogalerie - Meziměstí / Srpen 1968 v Meziměstí.

Počátkem roku 1945, už nikdo o konečné porážce Německa nepochyboval. Na Broumovsku se připravovala domobrana složená z chlapců a starců k obraně Broumovska proti Rudé armádě. Aby se obyvatelstvo bránilo až do krajnosti, aby každý patník, každý příkop se stal pevností, bylo Broumovsko zaplaveno takovým množstvím hrůzostrašných příběhů o sovětské okupaci, že kapitulace Německa 8. května 1945 vyvolala v Broumově i okolních vesnicích celé série sebevražd. V dubnu 1945 se zhroutila výroba ve všech broumovských závodech. Cvičení nacistické domobrany se střídala s připravováním bílých praporů. Bezprostředně po obsazení Broumovska Rudou armádou 9. a 10. května 1945 se začali na Broumovsko vracet čeští starousedlíci, kteří na podzim roku 1938 museli Broumovsko spěšně opustit a současně přicházeli i zcela noví lidé, aby tu našli domov. Nástupem roku 1945 bylo ve znamení konečného vítězství.

V Broumově vládla mezi obyvatelstvem stísněná nálada a obavy před budoucností, protože většina obyvatelstva byla německého původu. Již třetí den po osvobození, přišla do Broumova Československá vojska a byla ubytována v klášteře, tak jako vojsko z předcházejících let. V létě 1945 se Němcům zabavovaly různé nemovitosti, které byly dány ve prospěch českého obyvatelstva. Zabaveno bylo i německé zboží firmy Schroll. Vedení závodu v Olivětíně a v Meziměstí s celkem osmi sty zaměstnanci se v srpnu 1945 ujala národní správa, která trvala až do října, kdy byl Schrollův podnik znárodněn. Spolu s druhým největším podnikem na Broumovsku, firmou Gyger v Broumově -Velké Vsi, a polickým závodem Viléma Pellyho se počátkem roku 1946 stal základem vládou nově zřízeného národního podniku Východočeské bavlnářské závody se sídlem v Náchodě.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 M.Š.Česko M.Š.Česko | 21. ledna 2014 v 20:34

Vážený M.Š.(děda Tik Tak),Váš blog hodnotím 5. hvězdičkami,ale strašně by mně zajímalo z jakého zdroje pochází ona pohádka o železniční nehodě za války v Meziměstí.Děkuji M.Š.Česko

2 děda tik tak děda tik tak | Web | 21. ledna 2014 v 22:33

Nevím do jaké míry považujete některé události z let 1938 – 1945 za pohádky. Konkretní popisovaná událost je jako vzpomínka otce od majitele přiložených fotografií. Další podrobnosti k tomu zdělit nemohu, ale pokud máte zájem, mohu Vám zprostředkovat kontakt a jistě se dozvíte podrobnosti, které Vás zajímají. Díky za komentář, a věřím že se ozvete a projevíte zájem. :-)

3 M.Š.Česko M.Š.Česko | E-mail | 28. ledna 2014 v 9:13

Neberte prosím název "pohádky" jako hanlivý,ale mnoho článků od něměckých (původních) obyvaltel Meziměstí,např. Oswald Teuber,Ferdinand Schroll,p.Grötzbach,Alois Dubišar či autoři článků a knih o železnici jako znamý p.Gerhard Gürsch a Herman Danner uvádějí úplně jiný popis této nehody.Docela rád bych se seznámil s někým kdo o této nehodě ví více než výše jmenovaní. Zdravím a velmi děkuji za zprstředkování kontaktu M.Š.Česko :-)

4 děda tik tak děda tik tak | Web | 28. ledna 2014 v 16:32

[3]: Díky za komentář a doplnění některých údajů s odvoláním na případnou literatůru. V romto článku jsem vycházel ze vzpomínek otce p. Saukla, jako přímého účastníka. Ten vté době pracoval v Meziměstí, kde jezdil s lokomotivou. Záleží na způsobu podání oné události, a jaký přívlastek je tomu přisuzován. Shodná událost je uváděna na přiloženém odkazu, ovšem s jiným odůvodněním. Váš původní komentář byl opětovně konsultován s p, Sauklem, který pouze potvrdil tu skutečnost jak je uváděna v článku, a kterou má od svého otce. Díky za návštěvu na mém blogu, a přivítám jakékoliv poznatky z tohoto okolí jako podnět k dalším případným článkům,
http://loko.goo.cz/nehody/1939-1945.htm :-)

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama